Sammenhengen mellom undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanning og lærerpraksis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/12282Dato
2017-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Holme, LouiseSammendrag
Denne masteroppgaven har problemstillingen: På hvilken måte er det sammenheng mellom læreres oppfatninger av undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanningen og hvordan de bruker undersøkende matematikkundervisning i sin matematikkundervisning?
Jeg har avgrenset problemstillingen min til å gjelde lærere som er utdannet i løpet av de to første kullene i den nye lærerutdanningen ved UiT og som har matematikk som fag 1 eller 2.
Der fokuset i oppgaven er å finne ut i hvilken grad nyutdannede lærere tar med seg sine erfaringer med undersøkende matematikkundervisning fra lærerutdanningen med inn i sin egen undervisning, med at jeg har sett på hvilke oppfatninger de har av undersøkende matematikkundervisning i fra lærerutdanningen og hvordan de underviser i matematikk nå.
Metoden for innsamling av data jeg har brukt er kvalitativt forskningsintervju, der jeg har intervjuet seks nyutdannede lærere. I analyseprosessen har jeg benyttet meg av en kombinasjon av personsentrert og tematisk analyse.
Jeg har funnet ut at graden av hvor mye lærerne husker eller lærte om undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanningen påvirker i hvilken grad de anvender undersøkende matematikkundervisning selv. I tillegg fant jeg ut at det er andre faktorer som påvirker bruken av undersøkende matematikkundervisning som tidspress, eksamenspress, lite erfaring, elevene, skolen man jobber på.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: