Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorHolme, Louise
dc.date.accessioned2018-03-12T07:24:33Z
dc.date.available2018-03-12T07:24:33Z
dc.date.issued2017-11-01
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har problemstillingen: På hvilken måte er det sammenheng mellom læreres oppfatninger av undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanningen og hvordan de bruker undersøkende matematikkundervisning i sin matematikkundervisning? Jeg har avgrenset problemstillingen min til å gjelde lærere som er utdannet i løpet av de to første kullene i den nye lærerutdanningen ved UiT og som har matematikk som fag 1 eller 2. Der fokuset i oppgaven er å finne ut i hvilken grad nyutdannede lærere tar med seg sine erfaringer med undersøkende matematikkundervisning fra lærerutdanningen med inn i sin egen undervisning, med at jeg har sett på hvilke oppfatninger de har av undersøkende matematikkundervisning i fra lærerutdanningen og hvordan de underviser i matematikk nå. Metoden for innsamling av data jeg har brukt er kvalitativt forskningsintervju, der jeg har intervjuet seks nyutdannede lærere. I analyseprosessen har jeg benyttet meg av en kombinasjon av personsentrert og tematisk analyse. Jeg har funnet ut at graden av hvor mye lærerne husker eller lærte om undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanningen påvirker i hvilken grad de anvender undersøkende matematikkundervisning selv. I tillegg fant jeg ut at det er andre faktorer som påvirker bruken av undersøkende matematikkundervisning som tidspress, eksamenspress, lite erfaring, elevene, skolen man jobber på.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12282
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectLRU-3903en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleSammenhengen mellom undersøkende matematikkundervisning i lærerutdanning og lærerpraksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)