Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove
dc.contributor.authorKristiansen, Silje
dc.date.accessioned2018-03-12T08:19:04Z
dc.date.available2018-03-12T08:19:04Z
dc.date.issued2017-11-01
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven bygger på et konstruktivistisk verdenssyn, og er følgelig av kvalitativt preg. Jeg har gjennom åtte semistrukturerte intervjuer med matematikklærere på ungdomstrinnet ønsket å finne ut av: "Hva er matematikklærernes oppfatninger av vurdering i faget?". Et underliggende begrepsapparat utgjorde teorigrunnlaget mitt. Teorigrunnlaget og innsamlet data ble gjenstand for en tematisk analyse, som ved en delvis deduktiv tilnærming resulterte i 5 temaer jeg mener dekker lærernes oppfatninger av vurdering: matematikk er et lett fag å vurdere i; karakterer kan ha en fremmende effekt på faglig sterke elever, og motsatt effekt på svake elever; relasjoner er avgjørende for en god vurderingsprosess; feedback avhenger av elevens faglige ståsted; summativ vurdering kan brukes formativt. Resultatene fra undersøkelsen viser en nær sammenheng mellom høyt og lavt presterende elevers læringsutbytte når det kommer til vurdering i både formativ og summativ forstand. Hvorvidt en vurderingspraksis med karakter fører til økt læringsutbytte, synes lærerne å oppfatte som avhengig av elevens faglige ståsted. Det samme gjelder for tilbakemeldingene og deres nivå av ros. Det viser seg at de fem funnene kan ses i lys av hverandre, i en prosess mot det forskning omtaler som en fullverdig formativ vurderingsprosess.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12284
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectoppfatningen_US
dc.subjectbeliefen_US
dc.subjectvurderingen_US
dc.subjectassessmenten_US
dc.titleLærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. En kvalitativ studie fra Nord-Troms av matematikklæreres oppfatninger av vurdering i fageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)