dc.contributor.advisor | Drageset, Ove | |
dc.contributor.author | Kristiansen, Silje | |
dc.date.accessioned | 2018-03-12T08:19:04Z | |
dc.date.available | 2018-03-12T08:19:04Z | |
dc.date.issued | 2017-11-01 | |
dc.description.abstract | Denne mastergradsoppgaven bygger på et konstruktivistisk verdenssyn, og er følgelig av kvalitativt preg. Jeg har gjennom åtte semistrukturerte intervjuer med matematikklærere på ungdomstrinnet ønsket å finne ut av: "Hva er matematikklærernes oppfatninger av vurdering i faget?". Et underliggende begrepsapparat utgjorde teorigrunnlaget mitt. Teorigrunnlaget og innsamlet data ble gjenstand for en tematisk analyse, som ved en delvis deduktiv tilnærming resulterte i 5 temaer jeg mener dekker lærernes oppfatninger av vurdering: matematikk er et lett fag å vurdere i; karakterer kan ha en fremmende effekt på faglig sterke elever, og motsatt effekt på svake elever; relasjoner er avgjørende for en god vurderingsprosess; feedback avhenger av elevens faglige ståsted; summativ vurdering kan brukes formativt. Resultatene fra undersøkelsen viser en nær sammenheng mellom høyt og lavt presterende elevers læringsutbytte når det kommer til vurdering i både formativ og summativ forstand. Hvorvidt en vurderingspraksis med karakter fører til økt læringsutbytte, synes lærerne å oppfatte som avhengig av elevens faglige ståsted. Det samme gjelder for tilbakemeldingene og deres nivå av ros. Det viser seg at de fem funnene kan ses i lys av hverandre, i en prosess mot det forskning omtaler som en fullverdig formativ vurderingsprosess. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/12284 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | oppfatning | en_US |
dc.subject | belief | en_US |
dc.subject | vurdering | en_US |
dc.subject | assessment | en_US |
dc.title | Lærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. En kvalitativ studie fra Nord-Troms av matematikklæreres oppfatninger av vurdering i faget | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |