Lærernes vurderingspraksis i matematikkfaget. En kvalitativ studie fra Nord-Troms av matematikklæreres oppfatninger av vurdering i faget
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/12284Dato
2017-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Kristiansen, SiljeSammendrag
Denne mastergradsoppgaven bygger på et konstruktivistisk verdenssyn, og er følgelig av kvalitativt preg. Jeg har gjennom åtte semistrukturerte intervjuer med matematikklærere på ungdomstrinnet ønsket å finne ut av: "Hva er matematikklærernes oppfatninger av vurdering i faget?". Et underliggende begrepsapparat utgjorde teorigrunnlaget mitt. Teorigrunnlaget og innsamlet data ble gjenstand for en tematisk analyse, som ved en delvis deduktiv tilnærming resulterte i 5 temaer jeg mener dekker lærernes oppfatninger av vurdering: matematikk er et lett fag å vurdere i; karakterer kan ha en fremmende effekt på faglig sterke elever, og motsatt effekt på svake elever; relasjoner er avgjørende for en god vurderingsprosess; feedback avhenger av elevens faglige ståsted; summativ vurdering kan brukes formativt. Resultatene fra undersøkelsen viser en nær sammenheng mellom høyt og lavt presterende elevers læringsutbytte når det kommer til vurdering i både formativ og summativ forstand. Hvorvidt en vurderingspraksis med karakter fører til økt læringsutbytte, synes lærerne å oppfatte som avhengig av elevens faglige ståsted. Det samme gjelder for tilbakemeldingene og deres nivå av ros. Det viser seg at de fem funnene kan ses i lys av hverandre, i en prosess mot det forskning omtaler som en fullverdig formativ vurderingsprosess.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: