dc.contributor.advisor | Jenssen, Synnøve | |
dc.contributor.author | Zahl, Christina | |
dc.contributor.author | Jakola, Katharine | |
dc.date.accessioned | 2018-06-27T13:29:44Z | |
dc.date.available | 2018-06-27T13:29:44Z | |
dc.date.issued | 2018-05-02 | |
dc.description.abstract | Hva påvirker det lokale handlingsrommet når skoleeier skal kontrollere at skolene oppfyller regelverket? Det er problemstillingen som belyses i denne oppgaven med støtte i teorier om New Public Management, offentlige organisasjoners organisering og handlingsrom.
Tema for studien er skoleeiers forsvarlige system etter opplæringsloven § 13-10. Denne bestemmelsen pålegger skoleeier å føre kontroll med sine virksomheter slik at regeletterlevelse sikres. Skoleeier er gitt et lokalt handlingsrom for å utforme sitt eget forsvarlige system, forutsatt at noen minstekrav er oppfylt.
Faktorer som kan tenkes å påvirke dette handlingsrommet er i litteratur og statlige styringsdokumenter identifisert som størrelse og organisering, kapasitet, kompetanse og politiske føringer.
Formålet med denne studien er altså å undersøke om våre respondenter også opplever at disse faktorene påvirker handlingsrommet når skoleeier skal oppfylle lovkravet i § 13-10, og hvilken rolle spiller tilsyn og statlige virkemidler i denne sammenhengen?
Vi har gjennomført en fenomenologisk studie ved hjelp av kvalitativ undersøkelse, der fire skoleeiere er intervjuet i et semistrukturert intervjuopplegg.
Funnene i studien er i stor grad sammenfallende med hva tidligere undersøkelser har avdekket, men kapasitet i form av tid peker seg ut som den viktigste variabelen når skoleeier beskriver sitt lokale handlingsrom.
Dette gjelder særlig for «små» kommuner som er organisert som «to og en halv-nivåkommuner». | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13031 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3909 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.subject | Handlingsrom | en_US |
dc.subject | Forsvarlig system | en_US |
dc.subject | Skoleeier | en_US |
dc.subject | RefLex | en_US |
dc.subject | Tilsyn | en_US |
dc.title | "Men vi skal jo følge opp - og det er det som er problemet" - Forsvarlig system med lokalt handlingsrom | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |