Show simple item record

dc.contributor.advisorRøvik, Kjell Arne
dc.contributor.authorNordstrand, Inga Marie
dc.contributor.authorNordstrand, Marit
dc.date.accessioned2018-07-02T09:12:50Z
dc.date.available2018-07-02T09:12:50Z
dc.date.issued2018-05-31
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hva som kan skje når en kommune forsøker å innføre pasientforløp som metode for pasientoppfølging i helsetjenesten. Vi har sett på hvilke utfordringer ledere kan møte når endringer forsøkes implementert og vi ser på faktorer som kan ha betydning for at endringen skal bli vellykket. Vi har vært studenter på en erfaringsbasert master i organisasjon og ledelse i offentlig sektor. Dette innebærer at vi i større grad en vitenskapelig baserte masterstudenter har hatt fokus på egne erfaringer fra arbeidslivet. Oppgaven er derfor preget av vår forforståelse og våre erfaringer. For å forstå våre funn har vi brukt teoretiske forklaringsmodeller for hva som skjer når en ide skal innføres i organisasjonen. Vi har sett innføringen i lys av scenariene om rask tilkobling, frastøting og frikobling. I tillegg til en teoretisk tilnærming har vi brukt vår erfaringskunnskap som komplementerende forklaringer til våre funn. Vi har operasjonalisert prosessen fra vedtak om pasientforløp, via forsøk på implementering og deretter drift. Kategoriene har gjort oss i stand til å se og vurdere hva som har skjedd med ideen og hvilke faktorer som har hatt betydning for å lykkes i en slik prosess. Vi har hatt en hermeneutisk tilnærming til arbeidet og har valg tå ha semistrukturert intervju som metode. Dette har gitt oss innsikt i lederes opplevelse ved innføringen av pasientforløp. Vi har intervjuet personer som i dag jobber som ledere i kommunehelsetjenesten. Da endringsideen ble innført hadde flere av informantene rolle som ledere og pådrivere for innføringen. De øvrige informantene var deltakere i endringsprosessen. Vi har gjennom denne studien sett at områder som kompetanse, tid, personlige egenskaper, deltakelse, lederegenskaper, endringserfaring, kommunikasjon og forankring har betydning for hvordan pasientforløp finner vei inn i kommunehelsetjenestene. Vi har avslutningsvis laget en oversikt over hva man kan lære at disse to kommunene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13091
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleEn endringsidés skjebne i møte med kommunehelsetjenesten. Ledererfaringer fra innføring og drift av pasientforløpen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)