Medarbeiderskap i barnehagen. En studie av barnehageansattes syn på medarbeiderskap, og implikasjoner for ledelse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13684Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johannesen, Åshild TronesSammendrag
I denne oppgaven presenteres en studie av medarbeiderskap i barnehagen, og hvilke implikasjoner det kan får for ledelse i barnehagen. Problemstillingen er: hva bidrar til å utvikle godt medarbeiderskap i barnehagen?
Studiet kan betegnes som en kvalitativt, psykologisk fenomenologisk studie. Gjennom studiet er det søkt å finne ut hva barnehageansatte selv mener er godt medarbeiderskap, og hva de mener utvikler godt medarbeiderskap i barnehagen. Det er gjennomført et kvalitativt undersøkelsesopplegg der det er brukt fokusgruppeintervju til å samle inn informasjon. Fokusgruppene var sammensatt av de ulike faggruppene i barnehagen, fagledere/styrere, pedagogiske ledere og fagarbeidere.
Funnene viser at utvikling av medarbeiderskap, og utvikling av lederskap er to sider av samme sak. De utvikles best i gjensidig påvirkning av hverandre. Mange av de samme elementene, kan se ut som at de både er, og utvikler godt medarbeiderskap. Ledelse som bygger på grunnleggende prinsipper innen human resource, og positive mellommenneskelige forhold har stor betydning. Spesielt forhold som støtter opp om demokratiske verdier som åpenhet og tillit, likeverd og medbestemmelse. Utgangspunktet for å kunne basere ledelse på slike prinsipper, er at ledere og andre medarbeidere har en grunnleggende felles forståelse for hva som er barnehagens hovedoppgaver, samfunnsmandat og verdier.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: