dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.author | Jacobsen, Charlotte | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T07:53:49Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T07:53:49Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Fokuset i denne masteroppgaven har vært hvordan praktiske undervisningsmetoder kan brukes for å tilpasse opplæringen til elevene i 1. klasse. Jeg har tatt utgangspunkt i 1. klasse da det den siste tiden har blitt debattert mye rundt seksårsreformen der første klasse skulle være et mykt overgangsår fra barnehagen til skolen. I dag er det et år stappfullt av undervisning, læringsmål og kartlegginger. På bakgrunn av dette skal jeg se på hvordan praktiske undervisningsmetoder kan bidra til tilpasset opplæring i matematikk på 1. trinn?
Jeg har gjennomført en kvalitativ kasusstudie, med en skole, en lær
er i en klasse som informant, som har matematikkundervisning på 1. trinn. Jeg observerte fire undervisningsøkter i matematikk og gjennomførte et intervju med læreren i etterkant for å samle inn data. Funnene fra intervjuene er drøftet i lys av teori og relevant litteratur.
Det jeg har funnet ut er at ved hjelp av praktiske undervisningsmetoder er det mulig å tilpasse opplæringen til elevene, men da i hovedsak gjennom en bred tilpasning dersom alle skal arbeide med samme oppgave. Tilpasningen skjer gjennom metoder og strategier elevene tar i bruk, og dersom de får samarbeide er det med på å tilpasse. Da kan elevene hjelpe hverandre, de kan bidra med sine styrker og erfaringer og på den måten blir undervisningen tilpasset med at elevene kan utfylle hverandre og lære i samhandling med andre.
Dermed kan praktiske undervisningsmetoder være med på å tilpasse opplæringen i 1. klasse, og da særlig hvis læreren har kjennskap til klassen og kan tilpasse opplegget ut fra det. Legge til rette og variere oppleggene slik at undervisningen blir tilpasset til den enkelte elev i samsvar med deres evner og forutsetninger. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13778 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Praktiske undervsiningsmetoder | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Jean Piaget | en_US |
dc.subject | Lev Vygotsky | en_US |
dc.subject | John Dewey | en_US |
dc.subject | Kasusstudie | en_US |
dc.subject | Kvalitativ studie | en_US |
dc.subject | Tilgjengelighetsutvalg | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Tilpasset opplæring gjennom praktiske undervisningsmetoder.
En kvalitativ kasusstudie om hvordan praktiske undervisningsmetoder kan brukes for å tilpasse opplæringen i matematikk. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |