Tilpasset opplæring gjennom praktiske undervisningsmetoder. En kvalitativ kasusstudie om hvordan praktiske undervisningsmetoder kan brukes for å tilpasse opplæringen i matematikk.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13778Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jacobsen, CharlotteSammendrag
Fokuset i denne masteroppgaven har vært hvordan praktiske undervisningsmetoder kan brukes for å tilpasse opplæringen til elevene i 1. klasse. Jeg har tatt utgangspunkt i 1. klasse da det den siste tiden har blitt debattert mye rundt seksårsreformen der første klasse skulle være et mykt overgangsår fra barnehagen til skolen. I dag er det et år stappfullt av undervisning, læringsmål og kartlegginger. På bakgrunn av dette skal jeg se på hvordan praktiske undervisningsmetoder kan bidra til tilpasset opplæring i matematikk på 1. trinn?
Jeg har gjennomført en kvalitativ kasusstudie, med en skole, en lær
er i en klasse som informant, som har matematikkundervisning på 1. trinn. Jeg observerte fire undervisningsøkter i matematikk og gjennomførte et intervju med læreren i etterkant for å samle inn data. Funnene fra intervjuene er drøftet i lys av teori og relevant litteratur.
Det jeg har funnet ut er at ved hjelp av praktiske undervisningsmetoder er det mulig å tilpasse opplæringen til elevene, men da i hovedsak gjennom en bred tilpasning dersom alle skal arbeide med samme oppgave. Tilpasningen skjer gjennom metoder og strategier elevene tar i bruk, og dersom de får samarbeide er det med på å tilpasse. Da kan elevene hjelpe hverandre, de kan bidra med sine styrker og erfaringer og på den måten blir undervisningen tilpasset med at elevene kan utfylle hverandre og lære i samhandling med andre.
Dermed kan praktiske undervisningsmetoder være med på å tilpasse opplæringen i 1. klasse, og da særlig hvis læreren har kjennskap til klassen og kan tilpasse opplegget ut fra det. Legge til rette og variere oppleggene slik at undervisningen blir tilpasset til den enkelte elev i samsvar med deres evner og forutsetninger.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: