Utforskende arbeidsmåter på barneskolen - mer enn bare utforsking.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13782Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jensen, Eirin Caroline LandeSammendrag
Målsetningen med denne studien er å bidra med kunnskap om utforskende arbeidsmåter i barneskolen. Jeg undersøker om det foreligger noen føringer for bruk av utforskende arbeidsmåter i nasjonale læreplaner gjennom en dokumentanalyse av utvalgte læreplaner i fag og Den overordnede delen – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (2017). Videre søker jeg innsikt i de didaktiske mulighetene og utfordringene ved utforskende arbeidsmåter som finnes i barneskolen gjennom intervju. Datamaterialet blir så analysert gjennom en temasentrert innholdsanalyse. Noen sentrale funn er at læreplanene gir rom for bruk av utforskende arbeidsmåter og at den overordnede delen oppfordrer til vitenskapelig metode i opplæringen. Utforskende arbeidsmåter legger til rette for at elevene får utfolde seg kreativt og selvstendig, men samtidig krever slike arbeidsmåter gode rammer for å sikre progresjon og tilpasset opplæring. Ansvaret for hvordan utforskende arbeidsmåter brukes i skolen ligger hos lærerne, det er deres kompetanse, erfaring og metodefrihet som avspeiles i undervisningen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: