Matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. En kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13789Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk rapporterer fra en kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. Vi ønsket i denne studien å finne ut hvilke oppfatninger disse matematikklærerne hadde av relasjonell forståelse, og hvilke oppfatninger og erfaringer de hadde med utviklingen av denne forståelsen. I tillegg ønsket vi å finne ut hvilke oppfatninger og erfaringer matematikklærerne hadde med hvilke fordeler elevene kan ha av en undervisning rettet mot relasjonell forståelse. For å få innsikt i dette benyttet vi oss av semistrukturerte intervjuer.
Hensikten med denne studien er å belyse hvilke faktorer som kan bidra til å utvikle elevenes relasjonelle forståelse, samtidig rette oppmerksomhet mot hva som kan hindre denne utviklingen. I tillegg fremheve fordeler med relasjonell forståelse. Studien har vært veldig nyttig og lærerik for oss, og håper at den kan være nyttig for andre lærerstudenter og matematikklærere som ønsker å bidra til utvikling av relasjonell forståelse hos elevene.
Studien har tatt utgangspunkt i Skemps (1976) beskrivelse av relasjonell forståelse, samt kompetanserammeverkene til National Research Council (2001) og Niss og Jensen (2002), i tillegg til Schoenfeld, Floden og the Algebra Teaching Study and Mathematics Assessment Project (2014) sitt analytiske rammeverk, «Teaching for Robust Understanding in Mathematics» (TRU Math).
Resultatene viser at ulike oppgaver og undervisningsmetoder, samt matematikklæreren kan bidra til utvikling av elevenes relasjonelle forståelse. Videre viser resultatene at tid, elevgruppen, retningslinjer i skolen, og matematikklæreren selv kan hindre denne utviklingen. I tillegg viser resultatene hvilke fordeler elevene kan ha av en undervisning rettet mot relasjonell forståelse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: