Show simple item record

dc.contributor.advisorJakobsen, Arne
dc.contributor.authorMathiassen, Solveig
dc.contributor.authorMøller, Carita Maylén
dc.date.accessioned2018-09-14T09:00:57Z
dc.date.available2018-09-14T09:00:57Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i matematikkdidaktikk rapporterer fra en kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. Vi ønsket i denne studien å finne ut hvilke oppfatninger disse matematikklærerne hadde av relasjonell forståelse, og hvilke oppfatninger og erfaringer de hadde med utviklingen av denne forståelsen. I tillegg ønsket vi å finne ut hvilke oppfatninger og erfaringer matematikklærerne hadde med hvilke fordeler elevene kan ha av en undervisning rettet mot relasjonell forståelse. For å få innsikt i dette benyttet vi oss av semistrukturerte intervjuer. Hensikten med denne studien er å belyse hvilke faktorer som kan bidra til å utvikle elevenes relasjonelle forståelse, samtidig rette oppmerksomhet mot hva som kan hindre denne utviklingen. I tillegg fremheve fordeler med relasjonell forståelse. Studien har vært veldig nyttig og lærerik for oss, og håper at den kan være nyttig for andre lærerstudenter og matematikklærere som ønsker å bidra til utvikling av relasjonell forståelse hos elevene. Studien har tatt utgangspunkt i Skemps (1976) beskrivelse av relasjonell forståelse, samt kompetanserammeverkene til National Research Council (2001) og Niss og Jensen (2002), i tillegg til Schoenfeld, Floden og the Algebra Teaching Study and Mathematics Assessment Project (2014) sitt analytiske rammeverk, «Teaching for Robust Understanding in Mathematics» (TRU Math). Resultatene viser at ulike oppgaver og undervisningsmetoder, samt matematikklæreren kan bidra til utvikling av elevenes relasjonelle forståelse. Videre viser resultatene at tid, elevgruppen, retningslinjer i skolen, og matematikklæreren selv kan hindre denne utviklingen. I tillegg viser resultatene hvilke fordeler elevene kan ha av en undervisning rettet mot relasjonell forståelse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13789
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectRelasjonell forståelseen_US
dc.subjectUtviklingen_US
dc.subjectMatematisk kompetanseen_US
dc.subjectMatematikklærereen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.titleMatematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. En kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)