Rollespill som didaktisk metode i samfunnsfag. En studie om læring gjennom anvendelse av rollespill
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13797Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Ursin, NikolaiSammendrag
Formålet med dette studiet er å undersøke problemstillingen "på hvilken måte kan rollespill bidra til læring i samfunnsfag?". Forskningen baseres på kvalitativ fenomenologisk metode. Intervju av lærere som anvender metoden i sin undervisning danner forskningens datamateriale. Forskningens funn baserer seg på følgende kategorier: Lærers forståelse og erfaring, faglig kompetanse, samspill, motivasjon, samt muligheter og utfordringer. Gjennom disse kategoriene trekker forskningen frem tendenser i informantenes uttalelser og refleksjoner. De deltakende informantene har alle positiv erfaring med rollespill i faget, noe som tydelig kommer frem i forskningens funn.
Rollespill som metode strekker seg fra organiserte sammenhenger med detaljerte instrukser, til åpne situasjoner. Rollespillets didaktiske styrke er evnen til å formidle opplevelse, hvor erfaring er et resultat. I gjennomføringen av rollespill er ikke utfallet gitt på forhånd, og læring kan med dette oppstå på bakgrunn av blant annet refleksjon og argumentasjon. Elevene bidrar til egen læring gjennom å aktivt skape, og utvikle forståelse i det interaktive samspillet. I tråd med problemstillingen vil de overnevnte punktene kunne brukes i å legitimere bruk av rollespill i undervisning. Forskningens hovedfunn baserer seg på lærers evne til å arbeide for elevenes læring, og gjennom denne prosessen anvende rollespill som et verktøy for variasjon i undervisning. Hvorvidt rollespill kan bidra til læring i faget er i stor grad opp til lærer, men av datamaterialet leses det at gjennom god planlegging og struktur vil rollespill kunne bidra til blant annet dybdelæring, motivasjon, engasjement, nivåtilpasning og relasjonsbygging.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
"La elva leve": Alta-saken som rollespill i historieundervisninga
Johanson, Lisbeth Bergum; Pedersen, Helge Christian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-08-13)The annual staging of a role play for school pupils called “La elva leve” (‘Let the River Live’) at Alta museum addresses the conflict over the building of a hydroelectric power plant in the Alta-Kautokeino watercourse between 1978-82. The confrontation has an important legacy, not least by bringing the issue of Sámi Indigenous rights into the national limelight. This article discusses how the ... -
Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen
Leming, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-04)Artikkelens tema er rollespill som arbeidsform i høyere utdanning, og hvordan man kan forstå læringsprosessene i denne arbeidsformen. Fokuset er på samfunnskunnskap i en norsk lærerutdanning, og det brukes konkret et eksempel fra undervisningstemaet familie, seksualitet og samliv. Målsetningen ved å bruke rollespill er å skape mer reflekterte og analytiske holdninger hos lærerstudenter i forhold til ... -
FN-rollespill i samfunnsfaget - en elevaktiv arbeidsform for stort læringsutbytte – også på ungdomsskolenivå
Nesland, Erlend Takle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne mastergradsavhandlingen bygger på data fra undersøkelser om pedagogisk bruk av FN-rollespillet. Arbeidet med mastergradsprosjektet startet høsten 2014. For å forstå modellen FN-rollespill som undervisnings- og læringsform, inkluderer min metodologi observasjoner av gjennomføringen av rollespillet. De tre nivåene som ble undersøkt var ungdomstrinnet, videregående skole og lærerutdanningen. ...