Undervisning i lokalsamfunnet – ressurs eller byrde for lærer? En kvalitativ studie av hvordan samfunnsfaglærere forholder seg til læreplanens oppfordring til bruk av lokalsamfunnet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13804Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jacobsen, SondreSammendrag
Utgangspunktet for dette prosjektet var en læreplananalyse for å avdekke det kompetansemålet som mest direkte går på bruk av lokalsamfunnet i geografidelen i samfunnsfagundervisningen. Denne masteroppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan forholder samfunnsfaglærere i ungdomsskolen seg til kompetansemålet om at elevene skal kunne utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet?
For en best mulig besvarelse av overnevnte problemstilling ble det dannet to forskningsspørsmål:
- Hvilke forutsetninger opplever samfunnsfaglærere ligger til grunne for å bruke lokalsamfunnet i samfunnsfagundervisningen?
- Hvordan løser samfunnsfaglærere læreplanens mål om å utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet?
I undersøkelsen ble det benyttet en kvalitativ fenomenologisk metode hvor seks samfunnsfaglærere som underviser på ungdomstrinnet stilte til et semistrkturert intervju. I oppgavens gang har jeg beveget meg mot det brede hvor lokalsamfunnet generelt i samfunnsfagundervisningen har stått i fokus, for så å sentrere meg inn mot oppgavens problemstilling.
Funnene gjort i prosjektet viser at utvalget samfunnsfaglærere verdsetter bruk av lokalsamfunnet i geografidelen i samfunnsfaget. De vurderer det aktuelle kompetansemålet som et nyttig, men et bredt kompetansemål som fører med seg fordeler med tanke på variasjon i undervisningens innhold, i tillegg til rammene rundt gjennomføringen. Bakdelen er utfordringer knyttet til tid og økonomi. Ofte ønsker lærerne å dekke dette målet gjennom prosjektarbeid eller ekskursjoner, men få skoletimer og lite penger til rådighet kan gjøre dette utfordrende. Dette er altså et komplekst tema. Likevel virker lærerne å være løsningsorienterte på dette området.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: