Undervisning i lokalsamfunnet – ressurs eller byrde for lærer? En kvalitativ studie av hvordan samfunnsfaglærere forholder seg til læreplanens oppfordring til bruk av lokalsamfunnet
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13804Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Jacobsen, SondreAbstract
Utgangspunktet for dette prosjektet var en læreplananalyse for å avdekke det kompetansemålet som mest direkte går på bruk av lokalsamfunnet i geografidelen i samfunnsfagundervisningen. Denne masteroppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan forholder samfunnsfaglærere i ungdomsskolen seg til kompetansemålet om at elevene skal kunne utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet?
For en best mulig besvarelse av overnevnte problemstilling ble det dannet to forskningsspørsmål:
- Hvilke forutsetninger opplever samfunnsfaglærere ligger til grunne for å bruke lokalsamfunnet i samfunnsfagundervisningen?
- Hvordan løser samfunnsfaglærere læreplanens mål om å utforske, beskrive og forklare natur- og kulturlandskapet i lokalsamfunnet?
I undersøkelsen ble det benyttet en kvalitativ fenomenologisk metode hvor seks samfunnsfaglærere som underviser på ungdomstrinnet stilte til et semistrkturert intervju. I oppgavens gang har jeg beveget meg mot det brede hvor lokalsamfunnet generelt i samfunnsfagundervisningen har stått i fokus, for så å sentrere meg inn mot oppgavens problemstilling.
Funnene gjort i prosjektet viser at utvalget samfunnsfaglærere verdsetter bruk av lokalsamfunnet i geografidelen i samfunnsfaget. De vurderer det aktuelle kompetansemålet som et nyttig, men et bredt kompetansemål som fører med seg fordeler med tanke på variasjon i undervisningens innhold, i tillegg til rammene rundt gjennomføringen. Bakdelen er utfordringer knyttet til tid og økonomi. Ofte ønsker lærerne å dekke dette målet gjennom prosjektarbeid eller ekskursjoner, men få skoletimer og lite penger til rådighet kan gjøre dette utfordrende. Dette er altså et komplekst tema. Likevel virker lærerne å være løsningsorienterte på dette området.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: