Hva må til for at en endringsprosess for effektivitet i Statens vegvesen skal bli vellykket?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13834Date
2018-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Offentlig sektor er under press for effektivisering, en utfordring som må håndteres samtidig som daglig drift opprettholdes. Temaet effektivisering er aktuell i offentlig debatt hvor begrep som fornye, forenkle og forbedre stadig fremheves. For å lykkes i dette arbeidet kreves tydelig ledelse med endringsfokus.
Temaet for denne studien er endring for effektivitet i Statens vegvesen. Statens vegvesen har implementert et effektiviseringsprogram som varer i ti år. Gjennom faktorer innen perspektivene ledelse, forankring og innovasjon har vi undersøkt om disse perspektivene kan være forklaringsfaktorer i å lykkes med en slik endringsprosess.
Til den empiriske undersøkelsen har vi benyttet kvalitativ metode. Gjennom intervjuer i en av Statens vegvesens fem regioner, har vi søkt å få frem erfaringer og forklaringer på hvordan ledere og medarbeidere opplever endringsprosessen de er inne i. I tillegg er interne dokumenter i Statens vegvesen benyttet, for å danne bakteppe og tidligere endringserfaringer i organisasjonen, inn i vår undersøkelse. Funnene har vi drøftet i lys av ledelsesteori samt teori om forankring og innovasjon.
Det kommer tydelig frem i våre funn at endringsprosessen ikke er godt nok forankret hos medarbeiderne og at lederne ikke selv er engasjert forpliktet i endringsprosessen. Gjennom intervjuobjektenes svar har vi sett tendensen til savn etter tydelig lederskap med endringskompetanse. Lederne sitter med nøkkelrollen for at endring skal lykkes.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: