Show simple item record

dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorPedersen, Kine
dc.date.accessioned2018-10-10T09:17:16Z
dc.date.available2018-10-10T09:17:16Z
dc.date.issued2018-05-31
dc.description.abstractFremveksten av digitale plattformer som legger til rette for transaksjoner mellom privatpersoner er i ferd med å endre økonomien i store deler av verden. Den økte konkurransen har skapt et større og mer variert tilbud for forbrukerne. Til tross for et beskjedent omfang av delingsøkonomi i Norge, vokser den nye økonomien raskt, spesielt innenfor overnattingssektoren. Airbnb, en delingsplattform som legger til rette for korttidsutleie av egen bolig eller rom, har på kort tid vokst seg til å bli en av verdens største tilbydere av privatovernatting. Denne delingsaktøren er utgangspunkt for min oppgave. Mer bestemt vil jeg undersøke om Airbnb har en signifikant effekt på prisene i hotellmarkedet. Oppgaven ser på hvordan Airbnb påvirker hotellprisen i det norske hotellmarkedet som en helhet, og i fem av de største hotellkommunene her til lands. Resultatene fra regresjonsanalysene viser at hotellprisene påvirkes positivt i tre av kommunene, mens hotellprisene i markedet som helhet foreløpig ser ut til å påvirkes av endringene i norsk økonomi. Oppgaven vil kun fokusere på effekten av Airbnb, og vil ikke gå inn på eventuelle utfordringer eller føringer for hvordan markedet bør tilpasses den nye økonomien. Jeg håper likevel å bidra med et øyeblikksbilde av konkurransesituasjonen i markedet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13925
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleDelingsøkonomiens effekt på tradisjonell næring. En empirisk analyse av Airbnbs innvirkning på prisen i hotellmarkedeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)