Verdiforslagsanalyse. En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13927Date
2018-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Johansen, AinaAbstract
En eksplorativ studie av verdiforslag og forretningsmodeller i to ulike turistfiskebedrifter i Nord-Norge.
Denne masteroppgavens problemstilling går ut på å bidra til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for to turistfiskebedrifter. Oppgavens empiriske undersøkelse ble gjennomført gjennom deltakende observasjon av workshoper, i to utvalgte case-bedrifter, som begge har havfiske som hovedattraksjon. Havfiskebedrifter ble valgt av ulike årsaker, blant annet med bakgrunn i at tidligere studier beskriver et potensiale for differensiering av verdiforslag i bransjen, samt relativt lav grad av innovasjon. Oppgaven har et mål å analysere og bidra til utvikling verdiforslag og forretningsmodeller, men også å gi deltakende bedrifter en innføring i forretningsmodell generering, ved hjelp av ulike verktøy, som kan være nyttig i videre strategiarbeid.
Bedriftene som deltok i undersøkelsen er begge lokaliserte i Nord-Norge, og de er drevet av 1-2 heltidsansatte. Av konkurransehensyn er bedriftene anonymisert i oppgaven, og går under dekknavnene ”Bedrift A” og ”Bedrift B”. Workshopene ble gjennomført litt ulikt i de to bedriftene, ut fra deres ønske og tilgjengelig tid. Til analyse og utvikling av verdiforslag og forretningsmodeller for bedriftene, ble verktøyene Business Model Canvas (BMC) og Value Proposition Canvas (VPC) benyttet. Verktøyene viste seg å være nyttige for begge bedriftene for å analysere de ulike verdiforslagene tilknyttet ulike segmenter, og for å oppdage muligheter og utfordringer tilknyttet disse.For én av bedriftene ble det utviklet et nytt verdiforslag, og tilhørende forretningsmodell for et nytt segment, mens det for den andre bedriften ble tatt utgangspunkt i segmenter som de hadde valgt å rette seg mot, og utarbeidet verdiforslag og forretningsmodeller tilknyttet disse.
Deltakerne beskriver i workshopene som lærerike, og at de kommer til å ta i bruk verktøyene som ble introdusert i ulike sammenhenger senere.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: