Hærens befalsskole. Opprettelsen av Hærens befalsskole i 2013 – En endringsstudie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13996Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Hærens grunnleggende befalsutdanning (GBU) har siden 2003 vært gjennom flere
endringer, både i struktur og lokalisering. I 2013 ble utdanningsmodellen igjen endret
ved at Hærens befalsskole, fra å være basert på en desentralisert utdanning hos Hærens
avdelinger nå ble sentralisert under et felles utdanningsløp på én lokasjon. Hyppige
omorganiseringer kan kanskje antyde at tidligere reformer og endringer ikke har gitt
resultater som planlagt. Forsvaret har nylig innført en ny spesialistordning for befal og
vervede. Dette gjør at viktigheten av en god befalsutdanning sannsynligvis har blitt enda
mer relevant, ettersom den nå skal legge til rette for et livslangt løp som fagspesialist.
Oppgaven tar sikte på å undersøke hvordan endringsprosessen tilknyttet
omorganiseringen av Hærens befalsskole i 2013 ble gjennomført.
Oppgaven har sin teoretiske forankring i teori rundt endringsstrategier og
endringsledelse med John P. Kotter (2012) og Kurt Lewin (1997) som sentrale
teoretikere. Vi har benyttet oss av en kvalitativ metode med intervju og
dokumentstudier og studien har en deduktiv tilnærming. Totalt ble det gjennomført syv
intervjuer med personell som var en del av omorganiseringen på forskjellige tidspunkt
og hierarkiske nivåer i organisasjonen. Dokumentstudiene baserer seg på sentrale
dokumenter for bakgrunn, plan og gjennomføring av sentraliseringen.
Hovedfunnet i oppgaven er at omorganiseringen av HBS i 2013 i hovedsak har fokusert
på det formelle og strukturelle, men at den også har elementer som er preget av det
uformelle og kulturelle aspektet. Videre gir funnene indikasjon på at det kan ha vært
motstand mot omorganiseringen som igjen kan ha vært med på å forårsake lav grad av
forankring for endringen i Hæren. En «Hær-mentalitet» preget av oppdragsfokus
trekkes frem som en av årsakene til endringens utfall. Funnene viser videre at Hæren i
hovedsak har oppnådd målene for omorganiseringen, men at det ikke er blitt gjort en
helhetlig evaluering i etterkant av implementeringen av ny utdanningsmodell.
Beskrivelse
Publiseres nå etter ønske fra studenten. 2018-10-12 MA
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: