Kvalitetsoppfatning av saltfisk. Vurderer Norge og Spania kvaliteten på saltfisk etter de samme kriterier?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/14191Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hansen, Kristin BeateAbstract
Spania har en lang tradisjon for å spise saltfisk av torsk, og de kan velge fisk produsert fra flere land og med flere produksjonsmetoder. Island og Færøyene oppnår høyere kilopris for sine produkter enn der Norge gjør i Spania.
Saltfisk er et produkt det tar tid å lage god mat av da den må vannes ut før den kan bli til en matrett. Dette har ført til at lettsaltet fisk og utvannede produkter har kommer på markedet, og fått en god markedsandel. Salget av saltfisk har generelt gått ned, men Islandske saltfiskprodukter tar større markedsandeler mens den norske fortsetter å dale.
I undersøkelsene kom det frem at flere kvalitetsfaktorer ikke vurderes likt i Norge og i Spania. I den gjennomførte spørreundersøkelsen vurderte spanske respondenter de fleste faktorene og kvalitetsfeil ved kvalitetssortering som mer viktig enn det de norske respondentene gjorde. Ved kvalitetsvurderingen av flere saltfisker, var de spanske vrakerne strengere enn de norske i forhold til hva som var av førsteklasses handelskvalitet. Noen av de kvalitetsfeilene vurderte landene forskjellig. Norske vrakere anmerket oftere blodfeil, og flere forskjellige blodfeil i forhold til de spanske. De feilene som var markert i større grad av de spanske vrakerne som også var av signifikant betydning for kvalitets-nedgradering var; ”gult preg”, ”nakkeblod/ blodstubb”, ”feil flekking” og ”feil hodekapping”. De spanske og de norske vrakerne markerte også forskjellige tilleggsfeil, der ulike feil i buken dominerte i de norske vurderingene, mens funn av kveis i muskelen og rester av svømmeblære var hyppigst nevnt som tilleggsfeil av Spanias vrakere.
Gjennom flere intervju kom det frem at den visuelle kvaliteten er mest viktig for de spanske forbrukerne. Det kom og frem at forbrukerne ikke har et sterkt forhold til opprinnelsesland på produktet. Mange forbrukere er sannsynligvis ikke er klar over at det kan være tilsetningsstoffer tilstede i produktet. Det virker heller ikke som om det er viktig for dem.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: