Hvordan brukes storytelling som verktøy i omdømmebygging. En teoretisk tilnærming til fortelling som omdømmebygger
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14203Dato
2016-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Solvang, Erling MickalSammendrag
Hvordan kan man bruke storytelling som verktøy i omdømmebygging?
Denne oppgaven er bygd rundt begrepet omdømmebygging og historien, eller storytelling, som en drivkraft i omdømmebygging.
Problemstillingen i denne oppgaven er besvart gjennom søk i eksisterende litteratur gjennom en litteraturstudie. Grunnen til at jeg valgte denne metodiske tilnærmingen, er metodens egnethet for å kunne gi svar på problemsstillinger som har stor bredde og stor dybde. Den åpner for å kunne identifisere gjeldende forskning, finne hovedpoenger i denne, samt å finne korrelasjoner mellom funn i forskningen (Jfr. Hart, 1998).
Jeg innledet oppgaven med å beskrive begrepet storytelling, videre i påfølgende delkapittel så beskriver jeg storytelling som et virkemiddel i omdømme og merkevarebygging.
Som en del av problemstillingen, blir begrepet omdømme svært sentralt i oppgaven. Jeg gikk gjennom begrepet, og i tillegg så har jeg beskrevet merkevare og storytelling inn i relieffet av omdømme.
Jeg har basert min empiri på 5 artikler. Disse artiklene beskriver forskjellige aspekter rundt begrepet storytelling, som jeg opplever som relevant i min forskning innen omdømme og omdømmehåndtering.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: