ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
  • Norges arktiske universitetsmuseum
  • Artikler, rapporter og annet (Universitetsmuseet)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
  • Norges arktiske universitetsmuseum
  • Artikler, rapporter og annet (Universitetsmuseet)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14235
Thumbnail
Åpne
article.pdf (4.094Mb)
Publisher's version (PDF)
Dato
2018-10-22
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Baglo, Cathrine; Stien, Hanne Hammer
Sammendrag
Artikkelen tar utgangspunkt i to kunstprosjekter som på ulike måter tematiserer europeisk utstillingskultur og nordisk kolonialisme i fortid og nåtid; «European Attraction Limited» av Lars Cuzner og Cassius Fadlabi (2011–14) og Joar Nangos «European Everything» (2017). Prosjektene diskuteres i lys av en historisk utstillingspraksis som prosjektene påkaller på en direkte eller indirekte måte, nemlig de såkalte levende etnografiske utstillinger. Hvilke mulighetsrom åpner prosjektene opp for – eller lukker?
 
English abstract: In this article, the authors discuss two art projects which deal with European exhibition culture and Nordic colonialism in the past and present; «European Attraction Limited» by Lars Cuzner and Cassius Fadlabi (2011–2014) and Joar Nango’s «European Everything» (2017). The projects are viewed in light of the so-called live ethnographic displays. This was an exhibition practice typical all over the Western world in the nineteenth and early twentieth centuries, which the projects invoke in a direct or indirect way. Which scope of possibility and agency do these projects generate?
 
Beskrivelse
The following article: Baglo, C. & Stien. H.H. (2018). Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter. Kunst og kultur, 101(3), 166-185, can be accessed at https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-04.
Forlag
Universitetsforlaget (Scandinavian University Press)
Sitering
Baglo, C. & Stien. H.H. (2018). Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter. Kunst og kultur, 101(3), 166-185. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-04
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (Universitetsmuseet) [425]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring