Hvilken etasje er jeg i nå? : Forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi studert gjennom et kasusstudie med et enkeltcase.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/1450Date
2008-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bruun, KajaAbstract
Formålet med masteroppgaven er å prøve å forstå ervervet dysleksi ut fra ulike teorier om lesing. Dette er gjort ved å studere forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi gjennom et kasusstudie med et enkeltcase.
Det er tatt utgangspunkt i to ulike modeller som beskriver avkoding. Toveismodellen er godt kjent i Norge og beskriver avkoding gjennom en fonologisk- og en ortografisk rute som gir leseren tilgang til ordene. Konneksjonistmodellen er mindre kjent i Norge. Den beskriver avkoding ut fra nevral nettverkstenking der ulike strukturer aktiveres for å kjenne igjen ordene.
En afasirammet ble kartlagt med ulikt kartleggingsmateriell for å undersøke hvilke dyslektiske lesevansker han hadde fått etter å ha gjennomgått et slag. Kartleggingsresultatene ga mulighet til å prøve å forstå toveismodellen og konneksjonistmodellen med bakgrunn i ervervet dysleksi.
Ved å drøfte resultatene av kartleggingen opp mot toveismodellen, konneksjonistmodellen og en modell som kombinerer disse to, var det mulig å forstå avkodingsvanskene til caset på ulike måter. Dette vil kunne gi ulik tilnærming til planleggingen av undervisningen i forhold til afasirammede med ervervet dysleksi.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2008 The Author(s)
The following license file are associated with this item: