Flertydige rom : møter med tre malerier av Ida Lorentzen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/1466Date
2008-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Lundblad, Stine-MariAbstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en studie av tre malerier av den norskamerikanske kunstneren Ida Lorentzen. På grunn av Lorentzens motiviske tilknytning til interiørmaleriet har det vært vanlig å tolke verkene hennes i lys av andre kunstverk i samme genre. Samtidig har Lorentzens malerier klangbunn i en indre verden mer enn ytre fakta, og de blir derfor ofte forklart ut fra et historisk-biografisk perspektiv. Et slikt perspektiv er imidlertid bare én måte å nærme seg kunstverkene, som på sin side har flere lag av betydninger og er mer komplekst enn som så. I denne studien av Lorentzens tre malerier har det blitt gjort et forsøk på å ta tolkningen av dem ett skritt videre. Maleriene blir forsøkt belyst ved å sammenstille dem med ett verk hver av kunstnerne Rachel Whiteread og Louise Bourgeois. Dette er kunstverk som ikke har åpenbare likheter i motiv og billedframstilling. Det vil derfor være mer en assosiativ studie enn en genetisk. Kunstnerne og deres påvirkning av hverandre blir på den måten mindre relevant. Det viser seg likevel at de ulike verkene har en ”samhørighet” og skjæringspunkter som er å finne på begrepsplan i resepsjonen av dem. En dialog oppstår, ikke bare mellom betrakter og kunstverk, men også mellom kunstverkene. Utfordringen ligger i å tilnærme seg Lorentzens malerier på en annerledes måte, og dermed, som et resultat av dette, øke forståelsen av dem. Metoden kan dermed sies å være eksperimentell.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2008 The Author(s)
The following license file are associated with this item: