Gruppeforskjeller i spatiale evner. En kvantitativ studie av gruppeforskjeller i spatiale evner mellom fysikkstudenter og psykologistudenter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14752Dato
2018-04-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Forskning har indikert kjønnsforskjeller i spatiale evner, i tillegg til gruppeforskjeller mellom studentgrupper. Menn presterer bedre på spatiale oppgaver enn kvinner, og «STEM»-studenter har vist seg å prestere bedre enn andre studenter. På bakgrunn av tidligere forskning ønsket vi å teste hypotesen om at fysikkstudenter presterer bedre på spatiale tester enn psykologistudenter. Femti deltakere fra fysikk- og psykologistudiet gjennomførte tre forskjellige spatiale tester (MRT-X, LRDT, Håkøya-testen). Vi fant at fysikkstudenter presterer bedre enn psykologistudenter. Videre fant vi at menn presterer bedre enn kvinner på MRT-X, som er en objektbasert test, men at denne kjønnsforskjellen forsvinner i oppgaver som er mer miljøbaserte, som LRDT og Håkøya-testen. Vi fant ikke kjønns- eller gruppeforskjeller hva gjelder rapportert engstelighet under testing. Deltakerne endret ikke oppfatning av egne navigeringsferdigheter fra før til etter testing, og selvrapporterte navigeringsferdigheter hadde sammenheng med hvordan deltakerne faktisk presterte på Håkøya-testen. Våre funn støtter opp om tidligere forskning som har vist til gruppeforskjeller i spatiale evner. Videre studier bør undersøke hvorvidt denne gruppeforskjellen oppstår fordi «STEM»-studenter i utgangspunktet har bedre spatiale evner, eller om disse evnene utvikles i løpet av studiet. Dette fordi sistnevnte kan indikere et behov for tilrettelegging av undervisning og opptrening av spatiale evner tidligere i skolen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: