Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWiking, Susanne
dc.contributor.authorFjærestad, Anita
dc.contributor.authorJørgensen, Elin Falkeng
dc.date.accessioned2019-02-22T14:10:14Z
dc.date.available2019-02-22T14:10:14Z
dc.date.issued2018-04-30
dc.description.abstractForskning har indikert kjønnsforskjeller i spatiale evner, i tillegg til gruppeforskjeller mellom studentgrupper. Menn presterer bedre på spatiale oppgaver enn kvinner, og «STEM»-studenter har vist seg å prestere bedre enn andre studenter. På bakgrunn av tidligere forskning ønsket vi å teste hypotesen om at fysikkstudenter presterer bedre på spatiale tester enn psykologistudenter. Femti deltakere fra fysikk- og psykologistudiet gjennomførte tre forskjellige spatiale tester (MRT-X, LRDT, Håkøya-testen). Vi fant at fysikkstudenter presterer bedre enn psykologistudenter. Videre fant vi at menn presterer bedre enn kvinner på MRT-X, som er en objektbasert test, men at denne kjønnsforskjellen forsvinner i oppgaver som er mer miljøbaserte, som LRDT og Håkøya-testen. Vi fant ikke kjønns- eller gruppeforskjeller hva gjelder rapportert engstelighet under testing. Deltakerne endret ikke oppfatning av egne navigeringsferdigheter fra før til etter testing, og selvrapporterte navigeringsferdigheter hadde sammenheng med hvordan deltakerne faktisk presterte på Håkøya-testen. Våre funn støtter opp om tidligere forskning som har vist til gruppeforskjeller i spatiale evner. Videre studier bør undersøke hvorvidt denne gruppeforskjellen oppstår fordi «STEM»-studenter i utgangspunktet har bedre spatiale evner, eller om disse evnene utvikles i løpet av studiet. Dette fordi sistnevnte kan indikere et behov for tilrettelegging av undervisning og opptrening av spatiale evner tidligere i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14752
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-2901
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titleGruppeforskjeller i spatiale evner. En kvantitativ studie av gruppeforskjeller i spatiale evner mellom fysikkstudenter og psykologistudenteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)