Pedagogisk og fysisk tilrettelegging for utagerende barn i barnehage : en kvalitativ studie av de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging for et utagerende barn
Author
Steilland, Lina Lucia CamiloAbstract
En kvalitativ studie som omhandler et utagerende barn i barnehage og de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging.
Studien er basert på personlige observasjoner i et gitt barnehagemiljø, hvor man kom frem til at de fysiske rammene som barnet befant seg i innbød til en lite hensiktsmessig tilrettelegging og opplæring for barnet. Det ble derfor bestemt at miljøet måtte endres, og oppgaven beskriver hvordan dette ble gjort og hvilke resultater det fikk for barnet, barnegruppa for øvrig og for personalet.
Oppgaven definerer hva utagerende barn er, barn med problematferd og hvilke rettigheter disse har i møte med en opplæringsinstitusjon som barnehagen er. Det er også foretatt en utgreiing om inkludering og integrering som overordnet prinsipp for all pedagogisk virksomhet.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2008 The Author(s)
The following license file are associated with this item: