Hva innebærer voksenpedagogisk tenkning i dagens profesjonsutdanning?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/1485Date
2008-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Johansen, May-BrithAbstract
Tema for min masteroppgave er lærerrollen i høyere utdanning. Jeg tenker spesielt på de pedagogiske utfordringene som lærerne ved høgskolen møter når en stor del av de lærende er godt voksne med realkompetanse. Fordi jeg ønsket å få en dybdeforståelse av den enkeltes mening og opplevelse valgte jeg et kvalitativt forskningsintervju. Jeg har intervjuet fire lærere ved Fagerli høgskole. Utvalget er strategisk, informantene representerer egenskaper som er relevant for problemstillingen, og fremgangsmåten for å velge ut informantene er basert på den tilgjengelighet de har for forskeren (Thagaard 2006:54). Jeg benyttet et halvstrukturert intervju. Min teoretiske forankring er knyttet til voksnes læring.
Studien viser at mine informanter mente de godt voksne studentene hadde mye kunnskap med seg, i form av livserfaring og arbeidserfaring. Det var flere ulike pedagogiske metoder som ble benyttet ved høgskolen, men dette kom bare indirekte fram når jeg snakket med mine informanter. De ulike pedagogiske metodene kom fram der de snakket om de ulike læringsarenaer, som demonstrasjonsrommet, klasserommet, veiledningsgrupper, samtalegrupper og kjernegrupper.
Lærerne har ulike utfordringer avhengig av hvor, og i hvilken læringsarena de befinner seg. Tre av mine informanter poengterte stor forskjell på studentene fra 1. til 3.studieår. Når studenten blir mere komfortabel i studentrollen, så utjevner det seg. Utfordringene til lærerne gikk spesielt ut på det akademiske språket, og oppgaveskriving. Men de prøvde å legge seg på et nivå i undervisningen, som var tilpasset flest mulig. Utfordringen med stor spredning i alder og erfaring gjorde at mine informanter foretrakk å ha studentene i mindre grupper. Generelt visste altså ikke lærerne hvem som var realkompetansestudenter. Det er unge studenter med realkompetanse og unge studenter med formalkompetanse. Det er voksne studenter med realkompetanse og voksne studenter med formalkompetanse. Studien viser at det er vanskelig å generalisere, fordi det er så individuelt. Lærernes utfordring ligger i å få utvikling hos den enkelte student gjennom de ulike læringsarenaene, slik at de blir kompetente sykepleiere.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2008 The Author(s)
The following license file are associated with this item: