Show simple item record

dc.contributor.advisorBjørnå, Hilde
dc.contributor.authorRiise, Sølvi
dc.contributor.authorKulset, Anita Munch
dc.date.accessioned2019-03-18T09:58:46Z
dc.date.available2019-03-18T09:58:46Z
dc.date.issued2018-10-29
dc.description.abstractOppgaven handler om strategisk omdømmehåndtering og omdømmefremmede kvaliteter hos Nordland fylkeskommune. For å belyse dette og samtidig avdekke organisasjonsidentiteten knyttet til stjernekvalitetene har vi utarbeidet to forskningsspørsmål. Vi spør om fylkeskommunen jobber strategisk med omdømme, og hvilke stjernekvaliteter fylkeskommunen besitter som kan gi grunnlag for et godt omdømme. Vi bruker teorier fra Fombrun og van Riels bok Fame and Fortune, samt Haldor Byrkjeflots teori om omdømmeoppskriften. Empirien omfatter en enkel analyse av fylkeskommunens interne strategiske dokumenter relatert til ulike temaer som vi setter i sammenheng med omdømmearbeid. I tillegg foretar vi en analyse av svarene vi fikk fra intervjuer med ti politiske og administrative ledere, innenfor de samme temaene. Studien vår viser at man ved å se på Fombrun og van Riels stjernekvaliteter, kan si noe om den offentlige institusjonen Nordland fylkeskommunes grunnlag for et godt omdømmearbeid, selv om stjernekvalitetene er utformet for privat sektor. I vårt tilfelle ser det ut til at det offentlige innfrir bedre på stjernekvalitetene autentisitet og synlighet, enn på særegenhet, konsistens og transparens. I tillegg har vi funnet at brytninger i dimensjonen mellom politikk og administrasjon skaper noen utfordringer for Nordland fylkeskommune.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15003
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleDet indre som teller. En studie av omdømmearbeidet og stjernekvaliteter hos Nordland fylkeskommune, sett ut fra indre verdier og egenskaper i organisasjonen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)