Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersen, Hege
dc.contributor.authorBergvoll, Sissel
dc.date.accessioned2019-03-18T10:25:40Z
dc.date.available2019-03-18T10:25:40Z
dc.date.issued2018-11-30
dc.description.abstractTemaet for oppgaven er å vurdere bakgrunnen for at det jobbes med kvalitet og arbeidsmiljø i samme struktur. Undersøkelsen er gjort på Universitetssykehuset i Nord-Norge og er foretatt som en casestudie, der avdelinger fra både klinikk og senter er undersøkt. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvorfor denne strategien ble bestemt implementert og se om det fungerer som tenkt. Jeg bruker instrumentell og institusjonell teori for å se om KVAM-strukturen ble innført som et verktøy, for å løse et problem, eller om den ble innført som et symbol, for at organisasjonen skulle fremstå som moderne og tidsriktig. Hovedfunnene i denne studien er at det kan se ut som at det er begge deler, både verktøy og symbol. Det kan se ut som om det er en suksesshistorie, selv om det fortsatt er forbedringspotensial. Det sies at arbeidsmiljø og kvalitet er to sider av samme sak og det viser seg at sakene ikke handler om enten kvalitet eller arbeidsmiljø, men ofte begge deler. Både klinikk og senter har flest saker som handler om både kvalitet og arbeidsmiljø. Klinikk har flere møter, flere saker og er mer opptatt av kvalitet. Dette er ikke overraskende siden de har pasientkontakt og et noen annet hovedfokus enn sentrene har. Det aller viktigste for vellykket kvalitetsforbedring er lederfokus.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15010
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleKVAM – en suksesshistorie? En casestudie om kvalitet og arbeidsmiljø i samme organen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)