ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Observational cinema and situational analysis: New vistas for the development of anthropological understanding

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15090
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2018-03-04-08
Thumbnail
View/Open
article.pdf (1.404Mb)
Publisher's version (PDF)
Date
2018-12-19
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Arntsen, Bjørn
Abstract

Hvordan bidrar etnografisk film til antropologisk forståelse? Hva er likheter og forskjeller i perspektiver og metoder i etnografiske filmopptak og en mer konvensjonell antropologi? Film og tekst er to ulike representasjonsformer med ulike styrker og svakheter. Jeg vil her argumentere for at det i møtet mellom den i utgangspunktet tekstbaserte situasjonsanalysen, slik den formuleres av Manchesterskolen, og observasjonell film ligger særlige muligheter for utvikling av ny antropologisk forståelse. En viktig forutsetning er måten de to perspektivene møtes i et fokus på praksis, aktører og prosesser. Den observasjonelle filmen kan gi en type sanselig tilstedeværelse i de opptatte hendelsene. Situasjonsanalysen sikrer det grunnleggende etnografiske håndverket som utgangspunkt for analyse og generaliseringer. Casen som danner utgangspunkt for diskusjonen av samspillet mellom de to perspektivene, er produksjonen av filmen Fisken som forsvant.

 

English abstract

How does ethnographic film contribute to anthropological understanding? What are the similarities and differences between the perspectives and methods of ethnographic film recordings and more conventional anthropology? Film and text are two different representational forms, each with different strengths and weaknesses. I will argue that in an encounter between the text-based situational analyses, as it is formulated by the Manchester school, and observational cinema, extensive possibilities arise for the development of anthropological understanding. An important premise for this argument is the ways in which the two perspectives meet in a focus on practice, actors and process. Observational cinema can give a kind of sensuous presence to the events recorded. The situational analysis ensures a basic ethnographic process for analytic operations and generalizations. The case that serves as a starting point for the discussion of the interplay between the two perspectives is the production of the film, The fish that disappeared.

 
Description
Source at https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2018-03-04-08.
Publisher
Universitetsforlaget (Scandinavian University Press)
Citation
Arntsen, B. (2018). Observational cinema and situational analysis: New vistas for the development of anthropological understanding. Norsk Antropologisk Tidsskrift, 29(3-4), 221-237. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2898-2018-03-04-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap) [310]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)