dc.contributor.author | Holtedahl, Lisbet | |
dc.date.accessioned | 2019-04-01T10:46:19Z | |
dc.date.available | 2019-04-01T10:46:19Z | |
dc.date.issued | 1995 | |
dc.description.abstract | I vesten og i den tredje verden finner man en mengde ulike bilder av formell vestlig utdannelse. I dagliglivet forsøker folk å koordinere forskjellige kunnskapsfelt, lokale og
globale3. Konstruksjonen av bilder av vestlig utdannelse og synet på hvilken betydning en
slik utdannelse får for den enkelte og for samfunnet er et komplekst emne. I dag samhandler de fleste mennesker med folk som er involvert i det nye formelle kunnskapssystemet, eller de er sjøl direkte involvert i dem. Denne artikkelen gir et eksempel på slik
billedkonstruksjon ved å ta for seg utdannelseskarrierene til to kamerunesiske kvinner,
Fanta og Therese. De er begge født i byen Ngaoundéré, de kjemper begge for å få en
høyere formell utdannelse. For tiden bor de i Tyskland og Belgia, hvor de har store vansker med å takle hverdagen. Likevel tror deres familier hjemme at de lever i stor luksus i
den hvite manns land. Det er over to år siden de to kvinnene har vært hjemme på besøk
hos sine familier i Kamerun. | en_US |
dc.description | Tekstbidrag i konferanserapporten Kjønn og samfunn i endring. | en_US |
dc.identifier.citation | Holtedahl, L. (1995). Magi og kjærlighet på veien til høyere utdannelse. In: <i>"Kjønn og samfunn i endring: Rapport fra avslutningskonferanse 19. - 21. januar 1994: Program for grunnleggende samfunnsvitenskapelig kvinneforskning,</i> (p. 221-234). Oslo: Norges forskningsråd. ISBN: 82-12-00440-6 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15116 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges forskningsråd | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Women's and gender studies: 370 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Kvinne- og kjønnsstudier: 370 | en_US |
dc.title | Magi og kjærlighet på veien til høyere utdannelse | en_US |
dc.type | Konferansebidrag | en_US |