Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.authorIsaksen, Charlotte Marie
dc.contributor.authorLiljebakk, Lotte Nystad
dc.date.accessioned2019-05-09T07:05:31Z
dc.date.available2019-05-09T07:05:31Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.description.abstractLæreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevisst egen og andres identitet (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s. 4). Formålet med dette forskningsprosjektet er å gi innblikk i hvordan lærere opplever norsk som identitetsfag, og om norskfaget er å forstå som en egnet arena for å tilnærme seg kunnskap om samisk språk og kultur. Studien er basert på data fra tre forskjellige skoler som er nært geografisk plassert, og som samtidig er innenfor og utenfor forvaltningsområdet for samisk språk. Studien viser derfor både til læreres tolkninger av LK06 og LK06S, som førende for deres didaktiske praksis i norskfaget. Datamaterialet bygger på semistrukturerte, kvalitative intervju med ni lærere fra 5.-10.trinn. Temaet i intervjuene er lærernes erfaringer med norskfaget som identitetsfag og hvordan de stiller seg til samisk identitetsutvikling som del av faget. Studien viser at lærerne har ulike opplevelser med norskfaget som identitetsfag og som arena for å ta opp samiske tema. Denne forskjellen mellom lærerne kan henge sammen med lærernes forståelse av norskfaget, deres tolkninger av læreplanen, og ikke minst deres subjektive opplevelser av undervisningens rammefaktorer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15269
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectIdentiteten_US
dc.subjectIdentitetsutviklingen_US
dc.subjectSamisken_US
dc.subjectSamisk språk og kulturen_US
dc.subjectKulturarven_US
dc.subjectIdentitetsfagen_US
dc.subjectKulturforståelseen_US
dc.subjectFornorskingsprosessenen_US
dc.subjectRevitaliseringen_US
dc.subjectIdentitetsskapingen_US
dc.subjectIdentitetsskapende arbeiden_US
dc.subjectSamisk identitetsutviklingen_US
dc.subjectModningsprosessen_US
dc.subjectFenomenologien_US
dc.subjectKvalitativen_US
dc.subjectNorskfageten_US
dc.subjectLæreplanen_US
dc.subjectLK06en_US
dc.subjectLK06Sen_US
dc.subjectForvaltningsområde for samisk språken_US
dc.subjectIntervjuen_US
dc.subjectKvalitativ intervjuen_US
dc.subjectLokal identiteten_US
dc.subjectNasjonal identiteten_US
dc.subjectNorsken_US
dc.subjectCharlotte Isaksenen_US
dc.subjectLotte Liljebakken_US
dc.subjectForvaltningsområdeen_US
dc.subjectICE-prosjekteten_US
dc.subjectUrfolk, medborgerskap og utdanningen_US
dc.subjectSemistrukturte intervjuen_US
dc.subjectForskningsprosjekten_US
dc.subjectSamisk i skolenen_US
dc.subjectUiTen_US
dc.subjectLæreplanverken_US
dc.subjectIdentitetsarbeiden_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleNorskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kulturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)