Tekstilets tekstur som utgangspunkt for maleriske uttrykk. Ulike tilnærmingsmåter til figurativt og non-figurativt maleri, med utgangspunkt i tekstilets tekstur, og med overføringsverdi til bruk i skolen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15359Date
2018-10-26Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Stokkedal, Ann-CathrinAbstract
Denne masteroppgaven fokuser på hvordan ulike tilnærmingsmåter for maleri med utgangspunkt i underlagets tekstur kan påvirke motivasjonen og gi føringer i arbeid med figurative og non-figurative motiver. Tilegnelse av forståelse for dette har jeg gjort med utgangspunkt i en kvalitativ studie der innhenting av data er gjort gjennom notater, refleksjonslogg og fotodokumentasjon som grunnlag for analyse. Eget arbeid har bidratt til utforskingen rundt følgende problemstilling:
Hvordan kan ulike tilnærmingsmåter til et vevd underlags eksisterende linjer og tekstur, motivere og gi føringer for arbeid med figurativt og non-figurativt maleri?
Problemstillingen belyses gjennom betraktninger av eget utøvende arbeid der jeg tar utgangspunkt i tilnærmingsmåtene iakttakelse, forestilling, hukommelse og intuisjon. Gjennom tykke beskrivelser drøfter jeg hvordan de nevnte tilnærmingsmåtene oppleves som forløsende eller begrensende på motivasjon og læring, og hvordan de påvirker resultatet i arbeidet med figurative og non-figurative malerier. I undersøkelsen fremkom det resultater som viste at forforståelse har innvirkning på oppmerksomheten for detaljene i teksturen, og for å dra nytte av teksturen må evnen til å se oppøves. De ulike tilnærmingsmåtene ga forskjellige opplevelser av maleprosessen og jeg erfarte med noen malerier å være i en flytsone der fornemmelse av tid og sted opphørte, mens jeg i arbeid med andre malerier opplevde begrensinger og stagnasjon. Resultatene som fremkom i undersøkelsen drøfter jeg i lys av teoretiske perspektiver.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [472]
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: