dc.contributor.advisor | Nielsen, Liv Merete | |
dc.contributor.advisor | Karlsen, Bente | |
dc.contributor.author | Stokkedal, Ann-Cathrin | |
dc.date.accessioned | 2019-05-22T07:41:06Z | |
dc.date.available | 2019-05-22T07:41:06Z | |
dc.date.issued | 2018-10-26 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven fokuser på hvordan ulike tilnærmingsmåter for maleri med utgangspunkt i underlagets tekstur kan påvirke motivasjonen og gi føringer i arbeid med figurative og non-figurative motiver. Tilegnelse av forståelse for dette har jeg gjort med utgangspunkt i en kvalitativ studie der innhenting av data er gjort gjennom notater, refleksjonslogg og fotodokumentasjon som grunnlag for analyse. Eget arbeid har bidratt til utforskingen rundt følgende problemstilling:
Hvordan kan ulike tilnærmingsmåter til et vevd underlags eksisterende linjer og tekstur, motivere og gi føringer for arbeid med figurativt og non-figurativt maleri?
Problemstillingen belyses gjennom betraktninger av eget utøvende arbeid der jeg tar utgangspunkt i tilnærmingsmåtene iakttakelse, forestilling, hukommelse og intuisjon. Gjennom tykke beskrivelser drøfter jeg hvordan de nevnte tilnærmingsmåtene oppleves som forløsende eller begrensende på motivasjon og læring, og hvordan de påvirker resultatet i arbeidet med figurative og non-figurative malerier. I undersøkelsen fremkom det resultater som viste at forforståelse har innvirkning på oppmerksomheten for detaljene i teksturen, og for å dra nytte av teksturen må evnen til å se oppøves. De ulike tilnærmingsmåtene ga forskjellige opplevelser av maleprosessen og jeg erfarte med noen malerier å være i en flytsone der fornemmelse av tid og sted opphørte, mens jeg i arbeid med andre malerier opplevde begrensinger og stagnasjon. Resultatene som fremkom i undersøkelsen drøfter jeg i lys av teoretiske perspektiver. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15359 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3907 | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Tekstilets tekstur som utgangspunkt for maleriske uttrykk. Ulike tilnærmingsmåter til figurativt og non-figurativt maleri, med utgangspunkt i tekstilets tekstur, og med overføringsverdi til bruk i skolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |