dc.contributor.advisor | Letnes, Mari - Ann | |
dc.contributor.author | Riibe, Stig | |
dc.date.accessioned | 2019-05-22T07:51:23Z | |
dc.date.available | 2019-05-22T07:51:23Z | |
dc.date.issued | 2018-10-31 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg gjort en A/R/Tografisk undersøkelse av eget skapende arbeid. Jeg har jobbet med elektrolyse av kobber for å se om dette kan være en teknikk som kan bidra til at metallsløyd kan overleve nedskalering av spesialrom, endringer i lærerutdanningen og ny læreplan. Elektrolyse av kobber er en enkel teknikk å lære. Den krever lite utstyr og heller ikke spesialrom. Utstyret som kreves bør finnes på skolene. Teknikken gir muligheter for å lage mange typer uttrykk og produkter. Den nye læreplanen har et mye sterkere fokus på tverrfaglig arbeid den forrige. Dette betyr at det ikke er nok å bare kjenne kjerneelementer og kompetansemål i sitt eget fag, man må også i større grad enn før kjenne til de andre fagene. Lærerne må også kjenne fagene sine godt for å gjøre endringer. Dette setter noen krav til lærerne og kompetansen deres. Jeg har sett på holdninger til de praktisk – estetiske fagene hos både studenter i Tromsø og generelt i skolen, og jeg har sett på kompetansen som er ute i skolen. Teknikken, læreplanen og utfordringene med holdninger, kompetanse og spesialrom gir forhåpentligvis et bilde av utfordringer og fordeler med tverrfaglig arbeid i en metallsløyd-kontekst. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15361 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3907 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Elektrolyse av kobber. Muligheter for metallsløyd i framtidens skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |