Show simple item record

dc.contributor.advisorOpstad, Kari Doseth
dc.contributor.advisorNielsen, Liv Merete
dc.contributor.authorKongsli, Kirsten
dc.date.accessioned2019-05-22T07:57:46Z
dc.date.available2019-05-22T07:57:46Z
dc.date.issued2018-11-01
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg utfordringer oppgaver med løse rammer kan føre med seg. Egne erfaringer med å illustrere en akademisk bok, og erfaringer i kraft av å undervise ungdomsskoleelever i kunst og håndverksfaget danner grunnlaget for denne oppgaven. Å få et kunstnerisk oppdrag har mange likhetstrekk med å få en oppgave i faget kunst og håndverk. Oppdragets form og oppgavens utforming legger viktige føringer for det skapende arbeidet. Problemstillingen for undersøkelsen og drøftingen er; Hvilke utfordringer kan oppstå i møte mellom oppdragsgiver og illustratør i et oppdrag med løse rammer? Hvilken overføringsverdi kan dette ha i forhold til oppgavegiving i kunst og håndverk? Gjennom å forske på egen prosess i skapende arbeid forsøker jeg å avdekke hvilke utfordringer oppdrag med løse rammer kan gi. I tillegg tar oppgaven for seg hvordan elever i grunnskolen kan oppleve å få oppgaver med løse rammer. Datagrunnlaget er basert på egne erfaringer i arbeidet med å illustrere en bok, og erfaringer høstet i kraft av å være lærer i kunst og håndverk. Ved å sammenligne disse arbeidsprosessene forsker jeg å forstå hvilke krefter som virker, og hvordan man kan ta seg forbi de utfordringer som oppstår. Utfordringer som forutsetninger, forventninger, kreativ prosess, motivasjon, kommunikasjon samt produktutvelgelse peker seg ut som sentrale.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15363
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3907
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleHvordan kan jeg vite hva jeg skal gjøre, når jeg ikke vet hva det skal bli til slutt? En undersøkelse av hvilke utfordringer man kan støte på i oppdrag og oppgaver med løse rammer, innen kunstfaget.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)