Hærens befalsskole. Opprettelsen av Hærens befalsskole i 2013 – En endringsstudie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15425Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Hærens grunnleggende befalsutdanning (GBU) har siden 2003 vært gjennom flere endringer, både i struktur og lokalisering. I 2013 ble utdanningsmodellen igjen endret ved at Hærens befalsskole, fra å være basert på en desentralisert utdanning hos Hærens avdelinger nå ble sentralisert under et felles utdanningsløp på én lokasjon. Hyppige omorganiseringer kan kanskje antyde at tidligere reformer og endringer ikke har gitt resultater som planlagt. Forsvaret har nylig innført en ny spesialistordning for befal og vervede. Dette gjør at viktigheten av en god befalsutdanning sannsynligvis har blitt enda mer relevant, ettersom den nå skal legge til rette for et livslangt løp som fagspesialist.
Oppgaven tar sikte på å undersøke hvordan endringsprosessen tilknyttet omorganiseringen av Hærens befalsskole i 2013 ble gjennomført.
Oppgaven har sin teoretiske forankring i teori rundt endringsstrategier og endringsledelse med John P. Kotter (2012) og Kurt Lewin (1997) som sentrale teoretikere. Vi har benyttet oss av en kvalitativ metode med intervju og dokumentstudier og studien har en deduktiv tilnærming. Totalt ble det gjennomført syv intervjuer med personell som var en del av omorganiseringen på forskjellige tidspunkt og hierarkiske nivåer i organisasjonen. Dokumentstudiene baserer seg på sentrale dokumenter for bakgrunn, plan og gjennomføring av sentraliseringen.
Hovedfunnet i oppgaven er at omorganiseringen av HBS i 2013 i hovedsak har fokusert på det formelle og strukturelle, men at den også har elementer som er preget av det uformelle og kulturelle aspektet. Videre gir funnene indikasjon på at det kan ha vært motstand mot omorganiseringen som igjen kan ha vært med på å forårsake lav grad av forankring for endringen i Hæren. En «Hær-mentalitet» preget av oppdragsfokus trekkes frem som en av årsakene til endringens utfall. Funnene viser videre at Hæren i hovedsak har oppnådd målene for omorganiseringen, men at det ikke er blitt gjort en helhetlig evaluering i etterkant av implementeringen av ny utdanningsmodell.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: