Show simple item record

dc.contributor.advisorMoldenæs, Turid
dc.contributor.authorJosefsen, Ronny
dc.date.accessioned2008-07-16T08:44:06Z
dc.date.available2008-07-16T08:44:06Z
dc.date.issued2008-06-02
dc.description.abstractDet overordnede tema i denne oppgaven er organisasjoners omdømme. I oppgaven undersøkes de tre selskapene som kom best ut, samt de tre som kom dårligst ut på Reputation Institutes omdømmeundersøkelse, RepTrak Norge 2006. Disse selskapene er henholdsvis IKEA, Coop, Aker, NextGenTel, SAS Braathens og Lidl. Selskapenes kommunikasjon utad i pressemeldinger, på hjemmesider og andre publikasjoner og rapporter på deres nettsider studeres. I tillegg undersøkes artikkeltreff av selskapenes navn, gjennomført i tre norske avisers nettutgaver; VG Nett, Dagbladets nettutgave og Dagens Næringslivs nettutgave. Det er dette som danner grunnlag for datamaterialet som studeres. Den teoretiske rammen dannes av Fombrun og Van Riels teori i ”Fame and Fortune” (2004), ”The Roots of Fame”. Denne teorien presenterer fem stjernegrener for godt omdømme; synlighet, ekthet, konsekventhet, særegenhet og gjennomsiktighet. Gjennom å undersøke datamaterialet i lys av ”The Roots of Fame” studeres samsvaret mellom plassering på omdømmeundersøkelsen og oppfyllelsen av suksesskriteriene i teorien. I oppgaven undersøkes det også om noen stjernegrener ser ut til å ha større eller mindre innvirkning på omdømmet enn andre. Funnene er ikke entydige, men noen viktigste og mest interessante funn trekkes frem i avslutningen.en
dc.format.extent459445 bytes
dc.format.extent2064 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/plain
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1553
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1322
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDSTV-3903nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en
dc.subjectorganisasjoners omdømmeen
dc.subjectfame and fortuneen
dc.subjectthe roots of fameen
dc.subjectstorytellingen
dc.subjectmerkevareen
dc.subjectreputation managementen
dc.subjectvisible distinctive authentic consistent transparenten
dc.subjectomdømmeplattformen
dc.titleBedrifters omdømme - et resultat av synlighet, særegenhet, ekthet, gjennomsiktighet og konsekventhet? : en studie av norske bedrifters omdømme i lys av "The Roots of Fame".en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record