Bedrifters omdømme - et resultat av synlighet, særegenhet, ekthet, gjennomsiktighet og konsekventhet? : en studie av norske bedrifters omdømme i lys av "The Roots of Fame".
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1553Dato
2008-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Josefsen, RonnySammendrag
Det overordnede tema i denne oppgaven er organisasjoners omdømme. I oppgaven undersøkes de tre selskapene som kom best ut, samt de tre som kom dårligst ut på Reputation Institutes omdømmeundersøkelse, RepTrak Norge 2006. Disse selskapene er henholdsvis IKEA, Coop, Aker, NextGenTel, SAS Braathens og Lidl. Selskapenes kommunikasjon utad i pressemeldinger, på hjemmesider og andre publikasjoner og rapporter på deres nettsider studeres. I tillegg undersøkes artikkeltreff av selskapenes navn, gjennomført i tre norske avisers nettutgaver; VG Nett, Dagbladets nettutgave og Dagens Næringslivs nettutgave. Det er dette som danner grunnlag for datamaterialet som studeres. Den teoretiske rammen dannes av Fombrun og Van Riels teori i ”Fame and Fortune” (2004), ”The Roots of Fame”. Denne teorien presenterer fem stjernegrener for godt omdømme; synlighet, ekthet, konsekventhet, særegenhet og gjennomsiktighet. Gjennom å undersøke datamaterialet i lys av ”The Roots of Fame” studeres samsvaret mellom plassering på omdømmeundersøkelsen og oppfyllelsen av suksesskriteriene i teorien. I oppgaven undersøkes det også om noen stjernegrener ser ut til å ha større eller mindre innvirkning på omdømmet enn andre. Funnene er ikke entydige, men noen viktigste og mest interessante funn trekkes frem i avslutningen.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2008 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: