dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Knudsen, Marte Alstad | |
dc.contributor.author | Ulriksen, Anne | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T10:12:31Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T10:12:31Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne masteravhandlingen har vi undersøkt hvilke refleksjoner lærere har rundt temaet inkluderende læringsmiljø, samt hvilke muligheter og utfordringer som er løftet frem som sentrale i dette arbeidet. Forskningen er av kvalitativ karakter med en hermeneutisk tilnærming. I denne studien har vi gjennomført to intervjuer av kontaktlærere ved fjerde trinn, som senere er analysert med en temasentrert tilnærming. Funnene fra analysen ble drøftet i lys av teori og forskning, hvor resiprok determinisme av Bandura (1977, s. 194) har vært vårt epistemologiske grunnlag. Hovedelementer som synes særlig relevante i arbeidet med å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø er et godt samarbeid med hjemmet, et felles sett verdier i klasserommet og en nær lærer-elev-relasjon som baserer seg på tillit, anerkjennelse og respekt, samt at elevene regelmessig opplever autentisk mestring. Dessuten synes det relevant for læreren å være bevisst på at elevene både skal dannes til å bli mennesker som trives og er trygge, samtidig som de skal utdannes med formål å bidra til samfunnet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15623 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Hjem-skolesamarbeid | en_US |
dc.subject | Verdier i klasserommet | en_US |
dc.subject | Inkludering | en_US |
dc.subject | Læringsmiljø | en_US |
dc.subject | Lærer-elev-relasjon | en_US |
dc.subject | Bandura | en_US |
dc.subject | Resiprok determinisme | en_US |
dc.subject | Inkluderende læringsmiljø | en_US |
dc.subject | Lærerrollen | en_US |
dc.subject | Klasseledelse | en_US |
dc.subject | Autoritativ lærerrolle | en_US |
dc.subject | Sosial inkludering | en_US |
dc.subject | Faglig inkludering | en_US |
dc.subject | Foreldresamarbeid | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Et inkluderende læringsmiljø. «Jeg jo heller utdanne en som blir en søkkanes likanes kar, enn at han blir jævlig god i matte» | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |