dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.author | Hansen, Cecilie Terese | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T11:27:01Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T11:27:01Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | I masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på underveisvurdering fra et elevperspektiv. Observasjon og gruppeintervju er benyttet som metode i 5. klasse, fra to forskjellige skoler. Målet har vært å belyse hvordan elevene oppfatter underveisvurderingen i sin hverdag. For å besvare dette har jeg benyttet tre forskningsspørsmål: «Hvordan bidrar underveisvurdering til at elevene vet hva de kan?», «Hvordan opplever elevene underveisvurderingen i sin skolehverdag?» og «Hvordan oppfatter elevene at underveisvurderingen bidrar til videre læring?».
Resultatene viser at elevene vet hva de kan gjennom strategien to tanker og en stjerne, prøver i de ulike fagene, egenvurdering etter matematikkprøvene og til dels gjennom a-planen. Videre er det en refleksjonsforskjell blant elevene knyttet til hvordan underveisvurderingen bidrar til videre læring. Det trekkes også frem viktigheten med dialog i skriftlige tilbakemeldinger, og at elevene må forstå vurderingen. På begge skolene er det et forbedringspotensial i forhold til elevenes bevissthet rundt egen læring, og hvordan målene og forventningene blir benyttet i undervisningen. Det ligger i tillegg et større potensial i a-planen, enn det elevene formidler at de benytter. Når det kommer til elevenes opplevelse av underveisvurderingen, gir elevene et tips om å gi mer positive tilbakemeldinger som de kan lære ut av. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15633 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Vurdering | en_US |
dc.subject | Underveisvurdering | en_US |
dc.subject | Bevissthet rundt egen læring | en_US |
dc.subject | Formativ vurdering | en_US |
dc.subject | Tilbakemeldinger | en_US |
dc.subject | Mål og forventninger | en_US |
dc.subject | Egenvurdering | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | "Det er viktig for meg med tilbakemeldinger". Underveisvurdering fra et elevperspektiv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |