Show simple item record

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.authorHansen, Cecilie Terese
dc.date.accessioned2019-06-28T11:27:01Z
dc.date.available2019-06-28T11:27:01Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractI masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på underveisvurdering fra et elevperspektiv. Observasjon og gruppeintervju er benyttet som metode i 5. klasse, fra to forskjellige skoler. Målet har vært å belyse hvordan elevene oppfatter underveisvurderingen i sin hverdag. For å besvare dette har jeg benyttet tre forskningsspørsmål: «Hvordan bidrar underveisvurdering til at elevene vet hva de kan?», «Hvordan opplever elevene underveisvurderingen i sin skolehverdag?» og «Hvordan oppfatter elevene at underveisvurderingen bidrar til videre læring?». Resultatene viser at elevene vet hva de kan gjennom strategien to tanker og en stjerne, prøver i de ulike fagene, egenvurdering etter matematikkprøvene og til dels gjennom a-planen. Videre er det en refleksjonsforskjell blant elevene knyttet til hvordan underveisvurderingen bidrar til videre læring. Det trekkes også frem viktigheten med dialog i skriftlige tilbakemeldinger, og at elevene må forstå vurderingen. På begge skolene er det et forbedringspotensial i forhold til elevenes bevissthet rundt egen læring, og hvordan målene og forventningene blir benyttet i undervisningen. Det ligger i tillegg et større potensial i a-planen, enn det elevene formidler at de benytter. Når det kommer til elevenes opplevelse av underveisvurderingen, gir elevene et tips om å gi mer positive tilbakemeldinger som de kan lære ut av.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15633
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectUnderveisvurderingen_US
dc.subjectBevissthet rundt egen læringen_US
dc.subjectFormativ vurderingen_US
dc.subjectTilbakemeldingeren_US
dc.subjectMål og forventningeren_US
dc.subjectEgenvurderingen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title"Det er viktig for meg med tilbakemeldinger". Underveisvurdering fra et elevperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)