Undersøkende matematikkundervisning – en undervisningsform som favner om alle? En kvalitativ studie av læreres opplevelse av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15673Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne mastergradsoppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ, fenomenologisk studie av læreres opplevelser av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning. Tilpasset opplæring er et lovfestet prinsipp som oppleves krevende for lærere å ivareta. Samtidig vil den pågående fagfornyelsen trolig medføre at elevene i større grad enn før skal arbeide undersøkende med matematikkfaget. Det virker derfor interessant å finne ut hvordan lærere opplever at undersøkende matematikkundervisning egner seg til tilpasset opplæring.
For å besvare dette forskningsspørsmålet gjennomførte vi fem semistrukturerte intervjuer med lærere som hadde god kjennskap til – og personlig erfaring med – undersøkende matematikkundervisning. For å operasjonalisere begrepet tilpasset opplæring benyttet vi Håstein og Werners syv verdier for tilpasset opplæring, blant annet i intervjuguiden.
Blant funnene våre er at:
• Lærerens forberedelser til den undersøkende matematikkundervisningen er avgjørende for å lykkes med veiledningen, som videre er en viktig del av å tilpasse opplæringen.
• Tradisjonell matematikkundervisning oppleves av lærerne som mindre inkluderende enn undersøkende matematikkundervisning.
• Strategisk gruppesammensetning er viktig for tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning.
På bakgrunn av våre resultater og den påfølgende diskusjonen har vi trukket tre konklusjoner. Den første konklusjonen er at variasjon er viktig for tilpasset opplæring, og at undersøkende matematikkundervisning kan bidra godt til denne variasjonen. Den andre konklusjonen er at elevene må oppleve læringsmiljøet som trygt for at læreren skal lykkes med tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning. Den tredje konklusjonen er at lærerne opplever at de gjennom undersøkende matematikkundervisning kan oppnå de syv verdiene for tilpasset opplæring.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: