Seksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet underviser om seksualitet i samfunnsfag.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15703Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hjelle, AleksandraSammendrag
I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere og to helsesykepleiere som arbeider på ungdomstrinnet i norsk grunnskole. Undersøkelsen søker innsikt i hvordan det undervises om seksualitet i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Mine funn indikerer at informantene har ulik oppfattelse av seksualitetsundervisning i samfunnsfag. Informantene i undersøkelsen skilles seg i mellom, gjennom ulike forståelser av intensjonen med seksualundervisning og seksualitetsundervisning. Forståelsen av hva som ligger i seksualundervisning og hva som ligger i seksualitetsundervisning, vises å ha betydning for informantenes begrepsforståelse av seksualitet. Et annet funn som er gjort blant informantene i undersøkelsen, er bruken av eksterne aktører i seksualitetsundervisning. Samfunnsfaglærerne trekker frem helsesykepleiere som en sentral ressurs med mye ansvar for undervisningen tilknyttet seksualitet i skolen. Det er en uklar oppfattelse om bruk av eksterne aktører nyttes som en ressurs, eller en erstatning for samfunnsfagslærerne i seksualitetsundervisningen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: