Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Bjørn- Henrik
dc.contributor.authorHjelle, Aleksandra
dc.date.accessioned2019-07-05T10:21:54Z
dc.date.available2019-07-05T10:21:54Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractI mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere og to helsesykepleiere som arbeider på ungdomstrinnet i norsk grunnskole. Undersøkelsen søker innsikt i hvordan det undervises om seksualitet i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Mine funn indikerer at informantene har ulik oppfattelse av seksualitetsundervisning i samfunnsfag. Informantene i undersøkelsen skilles seg i mellom, gjennom ulike forståelser av intensjonen med seksualundervisning og seksualitetsundervisning. Forståelsen av hva som ligger i seksualundervisning og hva som ligger i seksualitetsundervisning, vises å ha betydning for informantenes begrepsforståelse av seksualitet. Et annet funn som er gjort blant informantene i undersøkelsen, er bruken av eksterne aktører i seksualitetsundervisning. Samfunnsfaglærerne trekker frem helsesykepleiere som en sentral ressurs med mye ansvar for undervisningen tilknyttet seksualitet i skolen. Det er en uklar oppfattelse om bruk av eksterne aktører nyttes som en ressurs, eller en erstatning for samfunnsfagslærerne i seksualitetsundervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15703
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectSeksualiteten_US
dc.subjectSeksualitetsundervisningen_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleSeksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet underviser om seksualitet i samfunnsfag.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)