dc.contributor.advisor | Johannessen, Bjørn- Henrik | |
dc.contributor.author | Hjelle, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2019-07-05T10:21:54Z | |
dc.date.available | 2019-07-05T10:21:54Z | |
dc.date.issued | 2019-05-14 | |
dc.description.abstract | I mastergradsprosjektet er det blitt gjort en kvalitativ studie, der semistrukturerte intervju er brukt som metode for datainnsamling. Jeg har intervjuet fire samfunnsfagslærere og to helsesykepleiere som arbeider på ungdomstrinnet i norsk grunnskole. Undersøkelsen søker innsikt i hvordan det undervises om seksualitet i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Mine funn indikerer at informantene har ulik oppfattelse av seksualitetsundervisning i samfunnsfag. Informantene i undersøkelsen skilles seg i mellom, gjennom ulike forståelser av intensjonen med seksualundervisning og seksualitetsundervisning. Forståelsen av hva som ligger i seksualundervisning og hva som ligger i seksualitetsundervisning, vises å ha betydning for informantenes begrepsforståelse av seksualitet. Et annet funn som er gjort blant informantene i undersøkelsen, er bruken av eksterne aktører i seksualitetsundervisning. Samfunnsfaglærerne trekker frem helsesykepleiere som en sentral ressurs med mye ansvar for undervisningen tilknyttet seksualitet i skolen. Det er en uklar oppfattelse om bruk av eksterne aktører nyttes som en ressurs, eller en erstatning for samfunnsfagslærerne i seksualitetsundervisningen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15703 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | Seksualitet | en_US |
dc.subject | Seksualitetsundervisning | en_US |
dc.subject | Samfunnsfag | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Seksualitetsundervisning i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet underviser om seksualitet i samfunnsfag. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |