Utdanning for bærekraftig utvikling i møte med elever og grafikk. En undersøkelse i hvordan arbeide med gjenbruksmaterialer og trykk.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15705Dato
2019-05-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Underhaug, RigmorSammendrag
I denne mastergradsoppgaven ønsker jeg å finne ut hvordan eget arbeid med kollografi i et UBU-perspektiv (utdanning for bærekraftig utvikling) kan implementeres i undervisning av elever i grunnskolen. Valg av tema var motivert utfra egen interesse i arbeid med kollografi med fokus på miljø og gjenbruk. Jeg var nysgjerrig på hvordan dette ville fungere i undervisningssammenheng. Skolen skal utdanne elevene til å ta miljøbevisste valg gjennom blant annet arbeid med gjenbruk. Følgende problemstilling ligger til grunn for undersøkelsen og drøftingen:
Hvordan kan eget arbeid med kollografi i et Utdanning for Bærekraftig Utvikling (UBU) perspektiv implementeres i undervisning av elever i grunnskolen?
Masteroppgaven har hatt som mål å øke forståelsen for materialbruk i faget kunst og håndverk i et bærekraftig perspektiv. Skolen har som oppgave å bidra til at elevene oppnår en kompetanse som kan føre til at de kan være med på å endre verden i en mer bærekraftig retning. Dette krever at læreren til en hver tid er oppdatert og setter seg inn i ny kunnskap for å kunne videreformidle dette til elevene. Min kunnskap i denne oppgaven baserer seg på mine egne erfaringer og et semistrukturert intervju av en kunstner.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [559]
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: