Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorRyel, Hans Christian
dc.date.accessioned2019-07-05T10:51:15Z
dc.date.available2019-07-05T10:51:15Z
dc.date.issued2019-05-22
dc.description.abstractI forslag til ny læreplan i matematikk er utforsking og problemløsing blitt et av kjerneelementene i faget. Andre kjerneelementer er modellering, resonnering, argumentasjon og kommunikasjon, noe som er sentralt i problemløsing. I dette forslaget er verbet «utforske» nå et av de mest brukte i kompetansemålene, og det kan ikke lenger være tvil om at problemløsing skal mer inn i undervisningen. Derfor er det viktig at lærerne vet hva problemløsing er, og for meg som lærerutdanner blir kunnskap om lærernes oppfatning om og bruk av problemløsning enda viktigere. Formålet med denne studien er å få bedre kunnskap om hvordan lærere oppfatter begrepet problemløsing, og på hvilken måte de bruker problemløsing i sin undervisning. Det er også et mål å finne ut hvilke oppgavetyper lærerne forbinder med problemløsing, og hva lærerne finner spesielt utfordrende ved å jobbe med problemløsing. Analysen av viste at lærerne har svært ulik erfaring med problemløsing, og derfor ulik oppfatning av hva problemløsing er. Det kom likevel fram at de fleste lærerne har en klar oppfatning av at en problemløsingoppgave skiller seg fra en «vanlig» oppgave, og at når elevene jobber med et problem må elevene selv finne en framgangsmåte eller metode. De største utfordringene lærerne forteller om, er mangel på tid, det å få alle elevene med, og det å finne den gode oppgaven.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15709
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectoppfatningeren_US
dc.subjectProblemløsingen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleLæreres oppfatninger av problemløsing. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av problemløsing.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)