Tre rektorers syn på innføringen av LOG-modellen i skolen.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15792View/ Open
(PDF)
Vedlegg 1 (PDF)
Vedlegg 2 (PDF)
Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
NIFU gjennomførte i 2014 en undersøkelse blant lærere, som viste at åtte av ti lærere i løpet av de tre siste årene har hatt elever med psykiske vansker. Undersøkelsen viste at lærerne ytret ønske om at skolen skal arbeide mer systematisk med elevenes psykiske helse. Både for å forbygge psykiske utfordringer og for å fremme en god psykisk helse hos elevene.
«Et lag rundt eleven» oppstod som et resultat av tidligere forskningsprosjekt om flerfaglig samarbeid i skolen. Disse forskningsprosjektene viste at det trengtes en systematikk rund arbeidet med å få til et økt flerfaglig samarbeid i skolen. På bakgrunn av dette valgte forskere ved OsloMet i samarbeid med UiT å starte forskningsprosjektet, «Et lag rundt eleven». Forskningsprosjektet skal gi ny kunnskap om hvordan flerfaglig kompetanse i skolen kan benyttes på best mulig måte.
Det er fire kommuner i landet som skal delta i forskningsprosjektet, «Et lag rundt eleven». Forskningsprosjektet er en klyngerandomisert effektstudie hvor halvparten av grunnskolene i de fire kommunen er trukket ut til å være tiltaksskoler, mens resterende grunnskoler er sammenligningsskoler. Forskerne i prosjektet har laget en systematisk modell, kalt LOG-modellen, som skolelederne skal bruke i innføringen av «Et lag rundt eleven». Forkortelsen LOG står for Ledelse, Organisering og Gjennomføring.
I forbindelse med innføringen av «Et lag rundt eleven» ønsket jeg å finne svar på problemstillingen:
Hvilke erfaringer sitter rektorer igjen med etter innføringen av «Et lag rundt eleven»?
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: