Fra politisk idé til praksis i barnehagen – hva skjer når idéene overføres mellom nivåene i kommunen, og hvilken betydning har disse overføringsprosessene for idéenes gjennomslagskraft i barnehagens virkelighet og praksis?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15794Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Mikalsen, Nan-HelenAbstract
Denne studien bygger på kvalitativ forskning konkretisert til en norsk kommunes politiske vedtatte lokale områdeplan for skole, barnehage, kulturskole og pedagogisk psykologisk tjeneste og implementeringsprosessen av denne sett i lys av historisk utvikling av barnehagesektoren i etterkrigstiden og organisasjonsendring i kommunen. I denne studien stiller jeg spørsmål om hva som skjer når politiske idéer overføres mellom nivåene i kommunen og hvilken betydning disse overføringsprosessene for idéenes gjennomslagskraft har i barnehagens virkelighet og praksis. Temaet er styring, ledelse og implementeringsprosesser fra politisk nivå via kommunal administrativ barnehageledelse til styrere i barnehagene.
Studien viser hvordan oversettelsesprosessen foregår mellom nivåene og hvilken betydning ulike roller og hvor de ulike aktørene befinner seg i oversettelseskjeden har for de politiske idéenes gjennomslagskraft i barnehagen. Det handler også om hvordan aktørene på de tre nivåene forstår, tolker og oversetter innholdet og intensjonen i planen som skal implementeres fra politisk idé til praksis i barnehagen.
Jeg har i hovedsak valgt ut Ladegård og Vabos, samt Børhaugs teorier rundt styring og ledelse, Rolands teorier rundt implementeringsprosesser med drivere og faktorer, og Røviks teorier rundt translasjoner, forståelse og oversettelse av idéer i om mellom organisasjoner. Formålet med studien er å øke forståelsen av hvordan kommunal administrativ barnehageledelse og styrere i barnehagene opplever, erfarer og oversetter styringssignalene som kommer fra politisk nivå. Sekundært handler det om å øke forståelsen for hva som styrer politiske idéer og hva som fremmer og hemmer utviklingen av barnehagesektoren.
Min funn viser, slik jeg tolker dem, at det er viktig å ha god ledelses- og translatørkompetanse på alle nivå. Dette er viktig både for de som skal oversette nye idéer og for de som skal forstå og oversette idéen i sin organisasjon, for eksempel barnehage. I tillegg påvirkes implementeringsprosesser av andre faktorer. Kanskje kan denne studien være med på å løfte behovet for at det framover blir gjort forskning på barnehageområdet og implementeringsprosesser mellom politiske satsninger og ledelsen i barnehagene. Dette er viktig for at barnehageområdet skal utvikles og få høyere status i et utdanningsperspektiv.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: